Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem se stala spisovatelkou

Pár měsíců před třicítkou mě přepadla deprese. Vdaná nejsem, děti nemám (ráda) a i můj papírovej pes má větší kariéru než já.

V domnění, že ve víně je pravda, jsem každý den celé léto hledala pravdu na dně skleničky, ale asi jsem si koupila nějakou levnou čůču, protože jsem na dně, kromě kocoviny, nikdy nic nenašla. A ne, že bych se nesnažila. 

Dělej, co tě baví a úspěch se dostaví, zněla další rada. Baví mě pít pivo, uklízet a psát. V září jsem proto dala výpověď z práce, oznámila muži, že se vydávám na nejistou dráhu spisovatele, a že sice budeme pár měsíců bez večeře a nebudeme mít na plyn, ale pokud se mnou zůstane, tak příští rok touhle dobou budemepopíjet Moet napláži a doutníky si zapalovat Masarykem. 

Začala jsem pracovat na knížce a sepisovat své memoáry z Londýna. Pracovala jsem velmi intenzivně, jako každý umělec. Když jsem se vyspinkala do růžova, stačilo se jen nasnídat, udělat několik nezbytností a mohla jsem se pustit do psaní. Takže jsem umyla auto, utřela prach na půdě, zaběhla maraton, došla se psy, uvařila večeři o šesti chodech a nabatikovala tričko. Zkrátka jen pár neodkladných maličkostí, které bylo nutno dokončit a hned potom jsem se chystala zasednout za psací stůl, ale bylo už šest večer. Čas večeře a Meby návrat z práce. To, že jsem nenapsala ani čárku, ale nebyl důvod k panice. Stejnak nejlépe se mi píše v noci, takže jsem si řekla, že se jen rychle navečeřím, prohodím s Mebou pár slov, dám si sklenku na rozjezd a zavřu se do pracovny a začnu. 

O pár hodin později, tančící na stole v pajzlu u nás v ulici, jsem myslela na to, že ten život umělce je strašně fajn a že je škoda, že jsem s ním nezačala dřív. Když jsem do sebe klopila panáka tequilly, došlo mi, že nemá smysl mít výčitky, a že z jednoho dne bez psaní se nestřílí. Zítra je taky den. To byla moje poslední myšlenka vteřinu před tím, než jsem spadla pod stůl. 

Nicméně “zítra” byl den s kámoškou kocovinou a taky s hlavou v záchodu. Přiznám se, že to není zrovna nejpohodlnější místo na psaní, takže jsem začátek přeložila na popozítří. Naneštěstí to byla zrovna sobota, a i tak vytížený autor jako jsem byla já, by měl umět odpočívat. Naordinovala jsem si víkend. 

Pár týdnů jsem takhle intenzivně pracovala, když mi kontaktovala paní z nakladatelství Pointa s otázkou, zda jsem uvažovala o tom vydat blogy knižně. S mým egem to samozřejmě nehnulo, protože takových zpráv dostávám deset do týdne. Domluvili jsme se, že si zavoláme. 

Čtyři dny jsem slavila a při vaření oběda, ve sprše a na běhacím pásu rozdávala fiktivní rozhovory.

„A jak vás vlastně napadlo napsat knihu?”

„Začalo to tenkrát, když jsem se odstěhovala do Londýna a začala psát blog na IDNES…”, samozřejmě v televizi jsem vypadala na dvaadvacet, taky jsem měla o deset kilo míň a nový prsa, která mi bez podprsenky trčela pod tričkem. Nutno dodat, že jsem si je pořídila za závratný honorář z mého prvního bestselleru. 

 

obálka

Nastal den D. Bílé víno mi cákalo ze skleničky, jak se mi nervozitou třásly ruce.

Ve třičtvrtě na tři jsem se vydala rozechvělá do patra k mému telefonu, z kterého se za léta používání stala zase pevná linka a s hrůzou jsem zjistila, že mám několik nepřijatých hovorů z nakladatelství. Jen debil myslí ve tři a jde volat ve tři, když máme v Anglii časový posun. Zavolala jsem zpátky. Paní byla moc milá, ani jí nevadilo, že neumím hodiny a vysvětlila mi, že nakladatelství funguje na základě crowfundingu. Pokud se vybere celá částka kniha jde do tisku a do tradiční sítě knihkupectví, pokud ne, peníze se vrací přispěvovatelům a já si budu moct jít skočit z Tower Bridge jako zkrachovalej autor. 

Byla to moje poslední šance před třicítkou něco dokázat, a tak jsem přistoupila k tomu úkolu zodpovědně. Redaktor, korektor, grafik, sazeč, ilustrátor. Emaily létaly rychlej než Jarda Jágrů na ledě. 

Konečně nastal den spuštění kampaně. Přemýšlela jsem, jak nádherný to budou Vánoce s vědomím, že se mi tiskne knížka a co budu dělat, když se vyberou peníze na tisk hned první den.

Velkou podporou je mi ségra s Mebou, který se rozhodl zkontaktovat charitativní organizace v Etiopii s nabídkou levného a kvalitního izolačního materiálu do domorodých chýší. Naneštěstí v Etiopii je skoro pořád teplo a izolant prý nepotřebují. Nepomohl ani argument, že jedna strana by mohla sloužit jako stylová tapeta s červenými detaily. 

Ségra nakupuje jednu knížku každý den. Jako učitelka se rozhodla chytnout příležitost za pačesy a nakoupit levně podložky pod kývající se lavice. Malou nevýhodou je, že má ve třídě jen 24 dětí, což je dvanáct lavic. Já bych potřebovala, aby učila fotbalový stadion, protože pro úspěšnou kampaň, potřebuju prodat těch knížek 409.

Zkoušela jsem jí navést na myšlenku, že když mrkne očíčkem na ředitele, mohli by si pomoct navzájem a pořídit knihy pro celou školu, a že zařazení do učebních osnov bych brala už jen jako třešničku na dortu. Bohužel ségra neumí mrkat. 

Za deset dní jsem prodala přesně dvacet knih. Na hezké Vánoce to nevypadá. Říká se, nemusí pršet, stačí když kape. Nikam nepospíchám, takhle by mi to i do toho důchodu nakapalo a aspoň by po mně na sklonku života něco zbylo, ale kampaň má jen 30 dní. Zbývá mi jich dvacet. Holt spisovatelka ze mě asi nebude, ale já se neztratím! Asi začnu rodit děti. To mi snad půjde líp, i když…

 

Autor: Kristýna Burgerová | pátek 13.12.2019 9:47 | karma článku: 35,31 | přečteno: 2135x
  • Další články autora

Kristýna Burgerová

Tak jsem se dočkala!

Dostat TEN prstýnek po osmi letech vztahu je jako dostat k osmnáctým narozeninám vysněnou barbínu s ohýbacími koleny.

21.12.2021 v 9:00 | Karma: 32,00 | Přečteno: 1330x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Jak jsem zatoužila podnikat - zase

Po obhlédnutí pracovního trhu, mě začaly opět jímat podnikatelské choutky. Přemýšlím, že možná než hledat si práci, by bylo lepší obnovit nějaký ten byznys.

27.10.2021 v 9:00 | Karma: 25,91 | Přečteno: 1149x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Móderní firemní kultůra

Už dorazila i do Čech. Po dvou měsících zabydlování se v Praze a obhlížení terénu = pospávání na gauči u Netflixu, jsem si řekla, že by bylo celkem fajn si najít práci.

20.10.2021 v 9:00 | Karma: 37,00 | Přečteno: 1932x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

To by se v Česku nestalo!

Myslela jsem si, že neexistuje nic horšího než anglická byrokracie. Myslela jsem si to pouze do té doby, než jsem se přestěhovala zpátky do Čech.

13.10.2021 v 9:00 | Karma: 44,31 | Přečteno: 10375x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Kdo z koho aneb návrat do rodné vlasti

Pětkrát za den mě někdo seřve a dvakrát šlápnu do psího výkalu. Návrat do Čech po 8 letech. Vždyť se toho zase tolik změnit nemohlo nebo ano?

8.10.2021 v 9:00 | Karma: 42,39 | Přečteno: 7092x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

A kdy bude miminko?

Věta, kterou by měli zakázat a každého, kdo se jí odváží vyslovit, bych poslala se bosého projít po kostičkách z lega.

7.9.2021 v 10:55 | Karma: 33,73 | Přečteno: 2444x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Maso je vražda aneb veganské šílenství

Kde jsou ty doby, kdy vegani žrali bílou tofu sádru a po nocích se snažili rozžvejkat sójové kostky, které měli k obědu.

17.8.2021 v 10:37 | Karma: 39,61 | Přečteno: 2644x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Jak jsem čekala na prstýnek

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci aneb když se romantický akt promění v honbu za diamantem. Žádost o ruku jsem očekávala po dvou měsících randění, po 7 letech prsteníček stále zel prázdnotou.

10.8.2021 v 9:00 | Karma: 43,85 | Přečteno: 13590x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Anglické krasavice

Říká se, že krása anglických žen a jejich kuchařské umění vyhnaly Angličany na moře a udělaly z Anglie námořní velmoc. Jak je to doopravdy?

25.3.2020 v 9:00 | Karma: 36,55 | Přečteno: 3707x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Český bratr tě slyší

Co všechno se dozvíte, když si Češi myslí, že jim nikdo nerozumí aneb poslouchat cizí rozhovory se (ne)vyplácí.

17.3.2020 v 9:28 | Karma: 36,72 | Přečteno: 2993x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Koronavirus v Anglii aneb hysterie prodává

Když Británii po letech přestal děsit Brexit, bylo nutné objevit nového nepřítele. Jak se šílí kvůli koronaviru v Anglii?

11.3.2020 v 9:00 | Karma: 43,48 | Přečteno: 12942x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Londotřesky

aneb když si naplánujete romantický víkend, za který by se nemusel stydět nejeden režisér hollywoodských slaďáků a vznikne Troškova komedie.

10.3.2020 v 9:01 | Karma: 37,63 | Přečteno: 2753x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Život se skrblíkem

Říká se, kdo šetří, má za tři. V Londýně bych toto přísloví přetransformovala na kdo šetří, má na pivo a protože pivo já tuze ráda, šetřím kde se dá.

25.2.2020 v 9:18 | Karma: 40,44 | Přečteno: 4017x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Příhody z polské Anglie

Snažit se vyhýbat Polákům v Londýně je stejné jako doufat, že nebude v Anglii týden pršet. Možné, ale velmi nepravděpodobné.

18.2.2020 v 8:59 | Karma: 40,43 | Přečteno: 4118x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Dej to nej aneb nechtěné dárky

Rozmohl se nám tady takový nešvar, a to být originální za každou cenu. Přitom flaškou a knížkou nezarmoutíš, teda aspoň mě ne!

11.2.2020 v 9:06 | Karma: 35,61 | Přečteno: 2446x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Šťastná a veselá hysterie

aneb když se necháte zastrašit Brexitem a myslíte si, že strávíte poklidné svátky na Britských ostrovech.

20.12.2019 v 9:04 | Karma: 38,02 | Přečteno: 2857x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Nákupní šílenství

Vždycky jsem měla oko na dobré kaufy, zvlášť pak na ty pořízené z internetu putující z druhého konce světa.

18.12.2019 v 9:07 | Karma: 35,43 | Přečteno: 2458x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Pod pokličkou aneb cesta do pekla anglické kuchyně

Kdybych si měla tipnout, kdo vymyslel mrazák dala bych ruku na to, že to byl Angličan. Nebyl, byl to Skot.

10.12.2019 v 9:04 | Karma: 45,52 | Přečteno: 11250x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Doba názorová

Lidstvo zažilo dobu kamennou, bronzovou, železnou a nyní jsme se ocitli v době názorové. Vypadá to, že se přes noc každý stal odborníkem na výživu, výchovu psů, plasty, udržitelnou módu, Brexit i hokejovou taktiku.

5.12.2019 v 9:00 | Karma: 34,31 | Přečteno: 2149x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Jak jsem zatoužila mít velkej zadek

Jsem k sobě zdravě kritická, a tak jsem v průběhu let řešila nadité tváře, povolené břišní svalstvo, roztřepený vlasy, ovarová kolena, příliš velká nebo příliš malá prsa, to podle nálady, ale nikdy mě nenapadlo řešit zadek.

27.11.2019 v 9:03 | Karma: 44,68 | Přečteno: 9995x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 103
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5257x
Autorka knihy Holka od Big Benu. Toho času kopající se do zadku na mateřské dovolené, kde v přímém přenosu vzniká druhá kniha Matka z Dejvic, která by měla vyjít v následujícím roce. 

 

Vzhledem k nénaročnému životu prvomatky  se může stát, že se její vydání posune na rok 2038.

 

 

 

Seznam rubrik