Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pod pokličkou aneb cesta do pekla anglické kuchyně

Kdybych si měla tipnout, kdo vymyslel mrazák dala bych ruku na to, že to byl Angličan. Nebyl, byl to Skot. 

Jsou věci, o kterých si myslíte, že se nedají zmrazit? Chyba! Zmrazit se dá všechno. Aspoň v Anglii. 

Má kuchařská kariéra přišla nenápadně, zcela plíživě. Měla jsem po krk turistů, stěžovatelů, a čím dál více času jsem trávila v kuchyni vysvětlováním, jak jídlo má vypadat, a že ten špinavý upatlaný talíř s otiskem kuchtíkova prstu ani tomu nejotravnějšímu turistovi na stůl prostě nedám. Jednoho dne mi šéfkuchař hodil zástěru na hlavu a se slovy „Tak si to zkus sama, když jsi tak chytrá!” odešel a už se nikdy nevrátil. A já na plac už také ne. Stal se ze mě kitchen manager. 

Byla jsem spokojeně uklizená z dohledu otravných hostů, celou šichtu poslouchala Míšu Davidů a pracovala jen tehdy, když přišla objednávka. A hlavně – nemusela jsem se usmívat. 

V kuchyni bylo dvanáct mrazáků a jedna lednice. Stala jsem se profesionálním ohřívačem. Vládla jsem nad svými šesti mikrovlnkami železnou rukou. 

Všechno bylo mražené. Mražené avokádo, mražené máslo, mražené brambory, mražená bramborová kaše, mražený chleba, mražené housky, mražené steaky, mražená rajčata i mražené dorty. Polhreich by si rval vlasy, kdyby nějaké měl.

S heslem, když už to není čerstvé, mělo by to být aspoň horké, jsem ohřívala, až se čoudilo. Zákazník si pak při prvním soustu spálil patro a přišel tak o chuť. Já po třech měsících vyndávání vařicích talířů z mikrovlnky zase o otisky prstů.

Co se nedá ohřát, to se přeci dá osmažit. Neměla jsem sice ani jednu plotýnku, za to tři friťáky. Olej se měl měnit jednou týdně, takže jsme ho měnili každé dva měsíce, kdy už hranolky místo zlaté barvy získávaly temně hnědý nádech a byly víc gumové než křupavé. Obsah na dně friťáku bych vám vidět nepřála.

Co nebylo mražené, nebo smažené, to bylo v prášku. Stačilo přidat teplou vodu. Ohřátou, jak jinak než v mikrovlnce, dyť říkám, že jsem neměla plotýnku, trošku zakvrdlat a šťáva k nedělnímu pečenému masu byla na světě, nebo těstíčko na fish and chips, nebo pepřová omáčka a ta holandská taky. A tak nejčerstvějším pokrmem byla anglická snídaně. Párky sice měli jen patnáct procent masa a míchaná vajíčka byla mražená, omeleta taky, ale pokud vám stačilo volské oko, dostali jste vcelku čerstvý pokrm. 

Krom ohřívačky se ze mě stala taky lepička. A protože všechno muselo mít svůj řád, tak se na každý otevřený sáček či kelímek musely lepit takzvané day dots. Samolepky, které říkaly, kdy daná věc prochází a musí se vyhodit, což bez ohledu na produkt a skladování bylo vždy tři dny od otevření. Byl by to vcelku dobrý systém, pokud bych nemusela ve středu jít, strhnout nálepku středa a nalepit sobotu. A takhle se to přelepovalo tak dlouho, dokud se produkt nespotřeboval nebo neshnil.

Hygienu, ale nějaké přelepování nezajímalo. Dokonce je nezajímali všudypřítomné myšky a obří švábi, kteří dle velikosti přilezli až z Černobylu. Koho by taky zajímala nějaká havěť na podlaze, když kuchař nakrájel maso nožem se žlutou rukojetí, a ne s tou červenou. Koho by zajímalo, že kuchař rozmrazil rybu pod horkou vodou, když nezapsal přesný čas dodávky zboží.

hygienické známkování

A tak až jednou pojedete do Anglie, všimněte si na dveřích hospod a restaurací zelené samolepky s food hygiene rating a vzpomeňte si, že pětka neznamená čerstvost produktů či absenci hmyzu, nýbrž to, že váš kuchař je dobrým úředníkem a správně zapsal teploty mrazáků do systému. 

 

(úryvek z knihy Holka od Big Benu aneb Můj černobílý svět)

    

Autor: Kristýna Burgerová | úterý 10.12.2019 9:04 | karma článku: 45,52 | přečteno: 11250x
  • Další články autora

Kristýna Burgerová

Tak jsem se dočkala!

Dostat TEN prstýnek po osmi letech vztahu je jako dostat k osmnáctým narozeninám vysněnou barbínu s ohýbacími koleny.

21.12.2021 v 9:00 | Karma: 32,00 | Přečteno: 1330x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Jak jsem zatoužila podnikat - zase

Po obhlédnutí pracovního trhu, mě začaly opět jímat podnikatelské choutky. Přemýšlím, že možná než hledat si práci, by bylo lepší obnovit nějaký ten byznys.

27.10.2021 v 9:00 | Karma: 25,91 | Přečteno: 1149x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Móderní firemní kultůra

Už dorazila i do Čech. Po dvou měsících zabydlování se v Praze a obhlížení terénu = pospávání na gauči u Netflixu, jsem si řekla, že by bylo celkem fajn si najít práci.

20.10.2021 v 9:00 | Karma: 37,00 | Přečteno: 1932x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

To by se v Česku nestalo!

Myslela jsem si, že neexistuje nic horšího než anglická byrokracie. Myslela jsem si to pouze do té doby, než jsem se přestěhovala zpátky do Čech.

13.10.2021 v 9:00 | Karma: 44,31 | Přečteno: 10377x | Diskuse| Osobní

Kristýna Burgerová

Kdo z koho aneb návrat do rodné vlasti

Pětkrát za den mě někdo seřve a dvakrát šlápnu do psího výkalu. Návrat do Čech po 8 letech. Vždyť se toho zase tolik změnit nemohlo nebo ano?

8.10.2021 v 9:00 | Karma: 42,39 | Přečteno: 7093x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 103
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5257x
Autorka knihy Holka od Big Benu. Toho času kopající se do zadku na mateřské dovolené, kde v přímém přenosu vzniká druhá kniha Matka z Dejvic, která by měla vyjít v následujícím roce. 

 

Vzhledem k nénaročnému životu prvomatky  se může stát, že se její vydání posune na rok 2038.

 

 

 

Seznam rubrik